پایگاه مقاومت بسیج شهیده مهدیه کربلایی هادی
 
چهارشنبه 23 آبان 1397 -

رای به سایت :
659
محبوب
صفحه نخست ›› سایر محتوای فرهنگی ›› حوزه 312 طوبی ›› پایگاه مقاومت بسیج شهیده مهدیه کربلایی هادی
1
محبوب  
رای به خبر :
حقیقت نفخه صور دوم، ظهور جنبه وجه اللهی موجودات است
قسمت هفدهم معاد شناسی:

حقیقت نفخه صور دوم، ظهور جنبه وجه اللهی موجودات است

نزدیکی به انسانیت گمشده، چشم بصیرت فرد را باز می کند، در نتیجه، حقایق نظام قیامت را می بیند.
calendar
تاریخ : 1397/03/02 - 00:19

به گزارش قسم از پایگاه مقاومت بسیج شهیده مهدیه کربلایی هادی  حوزه 312 طوبی  ناحیه مقاومت بسیج شهید محلاتی ، در بخش هفدهم و دومین برداشت از دفتر سوم معاد شناسی استاد سالکان مرحوم آیت الله محمد شجاعی، با عنوان قیام قیامت، به بیان مفهوم نفخ صور دوم بر اساس آیات قرآن کریم و روایات حضرات معصومین(ع) می پردازیم.

 نفخ صور دوم برای زنده ساختن، برانگیخته شدن، به پا ساختن و حاضر گشتن دمیده می شود و آثاری دارد که در آیات قرآن کریم بیان شده در همین راستا آیه 51 سوره یس می فرماید: پس از دمیده شدن نفخ صور دوم، موجودات زنده شده و حرکت تازه ای را در سیر لقای خداوند متعال آغاز می کنند.

آیه 101 سوره مؤمنون از بین رفتن نسبت های خویشاوندی را از آثار این واقعه بیان می کند، آیه 99 سوره کهف، گردآوری موجودات در یک مکان و آیه 18 سوره نبأء، تأثیر این نفخه را گروه، گروه شدن موجودات بیان می فرماید.

آیات 41 و 42 سوره "ق" تأکید می فرماید که، ندا و فریادی که در نفخه دوم شنیده می شود، کلمه احیاء الهی بوده و به واسطه اسم "محیی" خداوند صورت می گیرد و موجب زنده شدن موجودات می شود و حیات دوباره عین استماع و شنیدن است.

در جلد ششم بحارالانوار روایتی از امام سجاد(ع)  آمده که می فرماید، خداوند جبار، خود، در صور یک نفخه می دمد و از آن جهتی که به سمت آسمان ها است، صدایی خارج می شود که همه اهل آسمان ها زنده شده و برپا ایستاده و قیام می کنند؛ چنان که بود و فرشتگان حامل عرش برمی گردند و بهشت و جهنم حاضر می شوند( راوی گوید، وقتی امام به این نقطه رسیدند، گریه شدیدی کردند).

حقیقت نفخه احیاء(دوم)، بسیار عمیق است و در واقع به ظهور رسیدن جنبه وجه اللهی موجودات و نظام هستی است، موجودات قبل از برپایی قیامت دو جنبه دارند، وجه اللهی و وجه الخلقی، با نفخه اول جنبه وجه الخلقی را از دست می دهند و با نفخه دوم جنبه وجه اللهی ظهور می یابد.

آنچه در آن جا پیش خواهد آمد، در اینجا هم اکنون هست، ولی برای ما که (از انسانیت خویش دور شده) چشم بصیرت نداریم، مکشوف نبوده و در زیر حجاب ها قرار گرفته است، که وقتی با نفخ صور اول پرده وجه الخلقی از میان رفت، جنبه وجه اللهی عیان می شود، نه آن که به وجود آید.

برای انسان های خود ساخته و وارسته که انسانیت خویش را گم نکرده اند، قیامت از هم اکنون برپاست و تعبیر می شود که بعضی قیامتی شده اند، چرا که حقایق آن نظام هم اکنون برای آنان چون روز هویدا است.


انتهای پیام /
کدخبرنگار: 6032